SEMBAHYANGLAH KAMU SEBELUM KAMU DISEMBAHYANGKAN

Pantun Pusaka Dr. Burhanuddin Al-Helmy

Di atas robohan Kota Melaka,
Kita dirikan Jiwa Merdeka,
Bersatu padulah segenap baka,
Membela hak keadilan pusaka.

Selasa, Ogos 25, 2009

BATU PAHAT - HIDUP MELAYU!!!

HIDUP KETUANAN MELAYU !

JOHOR : PENDUDUK RAYU HAK MILIK KEKAL – berita hairan

BATU PAHAT: Penduduk Kampung Nelayan Punggur, di sini, merayu kerajaan negeri supaya menganugerahkan hak milik tanah kekal bagi tanah pemilikan sementara (TOL) yang mereka duduki sejak lebih 30 tahun lalu.
Beberapa penduduk mendakwa, mereka membina penempatan di atas tanah simpanan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) itu selepas mendapat kebenaran pegawai kerajaan negeri dengan syarat mereka membayar TOL pada kadar RM75 hingga RM80 setahun. Kini penduduk kampung itu mahukan hak milik kekal kerana mereka tidak mahu lagi ibarat menumpang di tanah yang mereka duduki sejak sekian lama. Ketua Kampung Punggur Laut, Rahim Madeni, 64, berkata sejak dibuka hingga kini, ada 25 rumah penduduk di kampung itu dan merayu supaya permohonan untuk mendapatkan geran hak milik itu dipertimbangkan.
"Ketika mula membuka penempatan di sini, penduduk berjumpa dengan seorang pegawai kerajaan negeri ketika itu (Allahyarham Datuk Sukiman Sahlan) dan beliau memberi kebenaran penduduk membina rumah. "Selepas itu penduduk mula meneroka dan diberi TOL yang mereka bayar setiap tahun sehingga kini. Selepas sekian lama membayar TOL, penduduk berasakan berhak mendapat geran hak milik kekal sebab itu kami merayu supaya kerajaan negeri dapat memberi pertimbangan sewajarnya," katanya.

KAH KAH KAH..Kah kah kah…. … BILA ADA TOWKAY DARI SINGAPURA NAK BUAT HOTEL….kah kah kahkah kah kah.... JAMIN ORANG KAMPONG INI KENA HALAU… kah kah kah…Kah kah kah…. 30 TAHUN…. SAMA UMUR DENGAN NEGARA INI…. kah kah kah…Kah kah kah…. TAK DAPAT GERAN…kah kah kah…Woit… CAKAP KETUANAN MELAYU… kah kah kah… Kah kah kah…. CAKAP HIDUP MELAYU…. JADI MELAYU NAK HIDUP PUN SUSAH… kah kah kah…Woit… KAMPONG NELAYAN INI BUKAN DEKAT RUMAH MALIKUL KE?... kah kah kah…kah kah kah...MALIKUL BUAT BUAT TAK DENGAR…kah kah kah…

Nota : untuk anak anak muda yang tidak tahu wajib diberitahu bahawa batu ferinngi yang berselirat dengan hotel di pulau pinang itu pada tahun 1970’an ialah kampong nelayan. Pada tahun 1972 semuanya dirobek untuk mendirikan hotel. Hotel pertama – hotel rasa sayang. pelajar dari univesiti pulau pinang telah bangun bersama kaum nelayan. Kaum nelayan telah dijual oleh gerombolan. Ini fakta bukan mitos.

3 ulasan:

  1. kah kah kah orang tak sedar diri kah kah kah..dah la menumpang, lepas tu nak memunya kah kah kah..pegi la mintak dengan pembangkang,gerenti dapat pendudukan sementara 999tahun.kah kah kah..nie la diantara melayu yang MUDAH LUPA..kah kah kah..dunia,dunai..kah kah kah..

    BalasPadam
  2. ko ni btol bodo la eh BN yg pegang johor nak mintak kat pas kepa...ko layak borak politik kat kdai kopi je la bro...fakta out

    BalasPadam
  3. nie lagi satu bahlol..kalau dah tak dapat geran kat johor pegi la negeri pembangkang.kasi tanah kat cina bole kat melayu tak kan tak bole beb..tak dapat banyak sikit pun jadi la.....tak pun korang buat la kebajikan dengan menolong diaornag..tu pun nak kena ajar ke "PERLAKSANAAN" beb..kerajaan dah kasi duduk dah kira bersyukur..nie la susahnye bila dah kasi tumpang nak memunya..NGOK!!

    BalasPadam