SEMBAHYANGLAH KAMU SEBELUM KAMU DISEMBAHYANGKAN

Pantun Pusaka Dr. Burhanuddin Al-Helmy

Di atas robohan Kota Melaka,
Kita dirikan Jiwa Merdeka,
Bersatu padulah segenap baka,
Membela hak keadilan pusaka.

Selasa, Oktober 13, 2009

Kemenangan Isa tanda kehancuran untuk malaysia


Apabila ingat Isa , maka ingat RASUAH !
Malangnya bagi majoriti rakyat atau pengundi di Bagan Pinang masih belum menerima dan menghayati betapa jijik dan kejinya amalan dan pelaku amalan koter tersebut . Isa dilihat sebagai ikon rasuah bagi UMNO tetap dipilih oleh majoriti rakyat di Bagan Pinang . Rakyat di bagan Pinang tidak menghiraukan rekod jenayah yang dilakukan oleh Isa , malah mengangkat kembali maruah jijik Isa dipersada politik . Malah kemenangan dengan majoriti yang lebih besar iaitu lebih daripada 5000 undi berbanding penyandang sebelum ini hanya 2333 undi majoriti .
Malah amat mengecewakan apabila gejala merasuah pengundi sepanjang PRK Bagan Pinang seperti "ikan menelan umpan dan mata kail" berlaku dikalangan pengundi . Tidak ada sesiapa pun yang sanggup tampil mendedahkan perilaku kotor tersebut. Terus menelannya dan diterjemahkan di atas kertas undi .
Meletakkan Isa sebagai calon dan seterusnya memenangi PRK bagan Pinang yang paling kotor dan ganas dalam sejarah pilihanraya tidak akan mampu merobah persepsi terhadap UMNO / BN sebagagai parti yang sinonim dengan RASUAH . UMNO ialah RASUAH dan RASUAH adalah UMNO . Gendang perang terhadap rasuah oleh UMNO hanyalah retorik semata-mata untuk mengabui mata rakyat .
Nampaknya rakyat Malaysia masih dapat menerima amalan dan gejala rasuah yang dilakukan oleh pimpinan UMNO / BN . Setiap tahun indeks persepsi rasuah di negara kita memperlihatkan amalan dan gejala rasuah yang semakin meningkat . Amalan politik wang di dalam UMNO adalah pendidikan kepada rakyat . Adalah amat malang apabila amalan tersebut dianggap biasa , normal dan diterima sebagai bukan kesalahan .
Ini bermakna kegagalan Kerajaan pimpinan UMNO/BN . Ini adalah kegagalan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM ) yang tidak mampu mendidik rakyat . Bersetuju dengan pandangan sahabat saya " SPRM hanya menumpukan kepada amalan rasuah yang telah pun berlaku tetapi tidak kepada usaha-usaha mencegah dan mendidik rakyat menghindari dan menjauhi amalan rasuah".
Penerimaan rakyat Bagan Pinang kepada Ikon Rasuah UMNO juga satu pendidikan kepada 1 Malaysia . Usaha UMNO mendidik rakyat 1 Malaysia menerima perasuah dan amalan rasuah . Malaysia menuju kehancuran dengan petanda kemenangan Isa di Bagan Pinang .
farizmusa.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan